zondag 11 maart 2012

Verdere voorbereiding... Elektriciteit

Voor en na het kantoorwerk, tussen alle defecte computers heen waar ik nog steeds tegen vrienden / kenissen geen NEEN kan tegen zeggen om ze te herstellen. Zijn er alvast nog een heleboel extra zaken waar ik al de nodige voorbereiding voor gedaan heb. Het bloggen is een beetje in de kast gesukkeld alsook voor het 3D tekenen in google sketchup is er jammer genoeg geen tijd meer. Maar dit wel ten voordele van het uitwerken van de elektriciteit.
Zoals je op mijn vorige blogpost kan zien hadden we samen al de nodige lichtpunten, schakelaars aangeduid (situatieschets). Al snel was duidelijk dat we al deze punten centraal naar de elektriciteitskast in de garage gingen trekken en daarin alle nodige schakelingen zullen leggen a.d.h.v. teleruptoren. Dit is vooral handig als we later een schakelaar een andere functie zouden willen geven. In grote lijnen weten we dus al hoeveel drukknoppen, stopcontacten, lichtpunten we in ons huis verkiezen. De volgende stap was dan ook het abstract weergeven van de gebruikte kringen. Vol goede moed ben ik uit het niets aan het eendraadschema begonnen. Maar al snel stelde ik vast dat ik als echte beginner nog veel te leren had, de AREI symbolen + verplichtingen zijn er niet naast. Het is ook jammer dat er op internet veel zaken gepubliceerd worden die NIET correct zijn. Dus je bent sowieso verplicht om alles nadien op zijn minst door een elektrieker te laten controleren ! Alvast een welgemeende danku aan het forum van bouwinfo.be want hierop worden de belangrijkste zaken duidelijk besproken zodat je als beginner ZEKER op weg kan. Hieronder een foto van een stukje eendraadschema...
Ik ga nu stoppen met bloggen want Ann-Sophie zit hier naast mij en we rijden richting Batibouw. De dingen die we zeker gaan bekijken:
  • De nieuwe Healthbox II van Renson
  • X²O geeft meer dan 30% korting op het sanitair
  • Uiteraard wegdromen van de nieuwste Domotica (die voor ons onbetaalbaar is)
  • Beveiliging voor het huis
  • Tegels & vloeren
  • Zonneboilers
  • Vloer & centrale verwarming

Geen opmerkingen:

Een reactie posten