dinsdag 20 maart 2012

Domotica

Nog even terugblikken op ons bezoekje op Batibouw 2012.
Eerder deze maand blogde ik dat we halt gingen houden bij de domotica met de opmerking dat dit toch veel te duur is voor ons. Ik heb daar uiteraard een paar interessante standjes gevonden zoals Qbus, KNX, Niko Home Control ...

Laten we zeggen dat domotica nog maar aan de wieg staat en dat er de komende jaren enorm veel evolutie op til is. Dat het onbetaalbaar is klopt voor bepaalde systemen, maar prijs / kwaliteit zijn er uiteraard nog een aantal interessante zaken op de markt. Hiermee bedoel ik Loxone dat in Duitsland al uitgebreid geinstalleerd wordt.

Na veel piekeren ben ik dus tot het volgende besluit gekomen:
  1. Als je al een zware lening aan je been hebt kies je best voor geen domotica of drukknoppen met teleruptoren.
  2. Als je een beetje geld kan investeren (3000 Eur) kies je voor Loxone (hiermee zal je een volwaardig domotica systeem hebben (excl. de drukknoppen)
  3. Als je niet weet wat je met je geld moet doen, kies je voor domotica componenten gebasseerd op KNX
  4. Niko Home Control, Qbus e.d. systemen neem je best niet omwille van de gesloten technologie. Hierdoor is de kans groot dat je binnen 10 jaar met een hopeloos verouderd systeem zit. 


Om mijn keuze voor Loxone toe te lichten:
  1. Je installeert gewone drukknoppen, in combinatie met een SVV kabel laat je alle bekabeling in een ster naar de elektriciteitskast toekomen. 
    1. Geen weggesmeten geld aan intelligente drukknoppen die na 5 jaar niet meer compatibel zijn.
    2. Je weet nooit wat de toekomst brengt, door alle drukknoppen toch naar de kast te laten gaan kan je eender welk toekomstig systeem installeren. (in het slechtste geval gewone relais plaatsen)
    3. Op de website van Loxone raden ze aan om een UTP kabel te gebruiken, hier zie ik toch van af aangezien KNX kabels van 0.8mm² nodig heeft. 
  2. Compabitel met KNX apparaten
  3. Alle nieuwste functies incl smartphone applicaties gratis beschikbaar
  4. Niet duur
Iemand die hier een andere visie over heeft mag dit uiteraard altijd met me delen.

6 opmerkingen:

  1. Hey,

    Wij gaan ook hoogstwaarschijnlijk voor Loxone kiezen in onze nieuwbouw die deze week van start gaat.

    Prijs/kwaliteit zit Loxone sowieso goed vind ik persoonlijk na heel wat opzoekwerk.

    Gaan jullie de hele installatie zelf doen ofniet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondertussen is het verhaal bij ons al een beetje aangepast. We gaan voor Loxone kiezen voor de homeserver . Verder gaan we de Loxone aansluiten op onze KNX installatie (dus toch via een Bus werken) we hebben bij de duitse fabrikant MDT http://www.mdt.de/ nog een goede prijs gezien voor de schakelaars,shutters,dimmers e.d. Als je wil stuur ik jou eens de prijslijst door via mail.

      Verwijderen
    2. Ik heb zelf ook voor deze oplossing gekozen omdat dit volgens mij de beste prijs/mogelijkheden/toekomst biedt die op dit ogenblik op de markt is.
      Het grote nadeel vind ik het complexe van de programmatie. Dit is bij Qbus heeel wat eenvoudiger maar omgekeerd evenredig duur.
      Als je alles in Duitsland haalt scheelt het ook nog een beetje. www.voltus.de

      Verwijderen
    3. @Anoniem: mocht je dit lezen. hebt gij soms de ETS4 software? :-)

      Verwijderen
    4. Neen, ETS3. Als je goed "zoekt" op 't internet vind je hem "gratis". Werkt ook.

      Verwijderen
  2. Ik heb al verschillende systemen geplaatst met loxone en mijn klanten , zowel doe het zelvers als uitgevoerde installaties zijn super tevreden.
    Ze verschieten hoeveel dit systeem kan
    Moest je interesse hebben in een gratis demo met mijn demokoffer kan je me altijd bereiken.

    HEW bvba
    Goorbergenlaan 9
    2290 Vorselaar
    www.hermansew.be
    0495/217732
    info@hermansew.be

    BeantwoordenVerwijderen