maandag 2 januari 2012

3D Rendering

Na een 5tal dagen met Sketchup te spelen stel ik vast dat je maar verder en verder in detail kan blijven gaan. Misschien moet ik er na deze avond toch wel even de riem afleggen en mij verder concentreren op het echte werk. Het enige dat ik tussen het tekenen door nog wel gedaan heb is eens gaan overleggen met mijn elektrieker. Wat blijkt, jawel direct een pak werk erbij. Stroomkringschema opstellen, nakijken waar overal stopcontacten moeten komen, keuze maken tussen al dan niet domotica... Weer een volledige boterham erbij dus.

Note to myself: Volgende zaken dienen we komende weken verder te bekijken:
  • Opstellen elektrische schema's
  • budget calculeren voor IT materiaal :-)
  • Ramen en Deuren gaan bewonderen
  • EPB + VC in orde brengen
  • Detailplanning opstellen
  • Knoop doorhakken wie de leverancier van onze bouwmaterialen zal worden??

Om even terug te komen op de domotica, dit kostelijk feestje gaat alvast niet door. Ik overweeg wel sterk om alle lichtpunten naar 1 centraal punt in de garage te brengen en eventueel te werken met teleruptoren. Dit opent een aantal extra deuren voor de toekomst. Stel dat we bv binnen 10j toch domotica willen, of dat we enkele schakelaars in huis een andere functie willen geven, of een dimlicht installeren... Tal van extra voordelen dus. (als het budget het toelaat)

Wat mij in mijn 5 aan mijn computergekluisterde nachten (laat me toe het zo te zeggen) bijgebracht heeft is dat tijdens het tekenen toch wel een en ander verder duidelijk geworden is. Het plan van de architect is wel groot en je denkt alles gezien te hebben, maar niets is minder waar. Nu kijk ik er op een heel andere manier naar.Het 3D tekenen heeft me op vlak van interpretatie enorm veel bijgebracht.

Nu weet ik tenminste
  • hoe een aannemer aan een bouw begint
  • hoe de funderingen opgebouwd worden
  • hoe het daktimmerwerk in elkaar zit (Met dank aan mijn vader, die hier ook ettelijke uren naast mijn bureau versleten heeft)
  • Waar overal isolatie, folies komen
  • Welke type stenen er gebruikt worden
  • Hoe het water van het dak afgevoerd zal worden
  • Wat de exacte hoogteverschillen zijn
De aannemers zullen op hun hoede mogen zijn, want 'k zalt gezien hebben ze ;-)
    Op mijn verlanglijstje voor het tekenen komen volgende zaken
  • Gekozen dorpels, ramen en deuren toevoegen
  • Afvoer van water (bovengronds en ondergronds)
  • Finetuning van gekozen materialen, de buitenkant van het huis. (gevelstenen, dakbedekking)
  • Uitwerken van de vloer met vloerverwarming en isolatielaag
  • In mijn opgaand metselwerk isolatie toevoegen
  • Binnenafwerking (Keuken, Lichtpunten, elektriciteit, badkamer .... hmmm...)

Uiteraard geef ik jullie hieronder nog enkele renders mee van het enige virtuele huis in De Linde op Sleidinge:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten